Οργάνωση της συμμετοχής σε αγώνες υπεραπόστασης (2/4) Κύριο

Από 22 Οκτ 2015

Τακτοποιήθηκαν λοιπόν όλες οι εκκρεμότητες της λίστας που παρουσιάστηκε στο πρώτο μέρος της σειράς των άρθρων μας, πραγματοποιήσαμε την εγγραφή στον αγώνα, πληρώσαμε για την συμμετοχή μας, ξέρουμε πως θα φτάσουμε και που θα μείνουμε. Τώρα μας απομένουν 3-6 μήνες για να προετοιμαστούμε… προπονητικά αλλά και υλικοτεχνικά.

Μία σημαντική λεπτομέρεια που πρέπει να έχουμε στα υπόψη μας την περίοδο αυτή είναι η περίπτωση όπου η διοργάνωση ζητάει κάποια ιατρική βεβαίωση. Αποτελεί δικαίωμα της κάθε διοργάνωσης να ορίζει το τι ζητάει και τι όχι, εμείς το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να σεβαστούμε τους κανονισμούς και να συμμορφωθούμε. Ίσως είναι και μία καλή ευκαιρία για έναν γενικότερο ιατρικό προληπτικό έλεγχο. Όπως και να έχει, αν ζητείται ιατρική βεβαίωση, πρέπει να προγραμματίσουμε ένα ραντεβού από νωρίς αν πρόκειται για δημόσιο νοσοκομείο, γιατί οι λίστες αναμονής είναι αρκετά μεγάλες. Διαφορετικά η επίσκεψη σε ιδιώτη ιατρό δεν καθυστερεί, αλλά καλό είναι να το κάνουμε όσο νωρίς γίνεται για να μην το ξεχάσουμε αργότερα. Φυσικά και αυτό το χαρτί θα μπει στον φάκελο «Χ αγώνας». Τώρα βλέπουμε τη χρησιμότητα αυτού του φακέλου, διότι όλα είναι μαζεμένα σε ένα μέρος και όταν θα έρθει η ώρα της αναχώρησής μας δεν θα τα ψάχνουμε, ούτε κινδυνεύουμε να φύγουμε χωρίς κάποιο από αυτά.

 

Το ιατρικό πιστοποιητικό που πρέπει να προσκομίσει ο αθλητής στο δημοφιλές The North Face Lavaredo Ultra Trail!

 

Και ξεκινούν οι προπονήσεις για τον αγώνα. Προπονητικά ο καθένας έχει τον τρόπο του. Κάποιοι έχουν προπονητή, άλλοι αυτοσχεδιάζουν, άλλοι συμβουλεύονται φίλους ή πιο έμπειρους αθλητές. Στο Αdvendure υπάρχει η στήλη «Ask the Coach» όπου μπορούν να ζητηθούν συμβουλές από επαγγελματίες προπονητές και ανθρώπους με πολύ βαθιά γνώση του αντικειμένου, αλλά και πολύ σημαντικά προπονητικά άρθρα στην στήλη «Προπόνηση».  Όπως και να έχει σίγουρα το βασικό κομμάτι της προετοιμασίας αφορά ανηφόρες, ενδυνάμωση, τρεξίματα βελτίωσης της ταχύτητας μας και πολύωρα τρεξίματα, το Σαββατοκύριακο συνήθως.

 

Πως αξιοποιούμε αυτό το χρονικό διάστημα; Ξεκινάμε μελετώντας τον αγώνα! Τα χιλιόμετρα, την υψομετρική και το τερέν. Η χρυσή τριάδα του κάθε αγώνα υπεραπόστασης.

 

1. Πόσο θα τρέξουμε;

2. Πόσο θα ανέβουμε;

3. Που θα πατάμε;

 

Αυτές οι τρεις ερωτήσεις είναι που θα καθορίσουν και τις βασικές παραμέτρους της προπονητικής μας.

 

Πόσο θα τρέξουμε;

Έχουμε ξανακάνει την απόσταση αυτή; Αν όχι πρέπει να μπορούμε να την κάνουμε! Χρειάζονται τα πολύωρα τρεξίματα, η πολύωρη κίνηση (και ας περιλαμβάνει περπάτημα), αρκεί να βρισκόμαστε σε κίνηση. Να αυξήσουμε την αντοχή μας στην κούραση και την μυοσκελετική καταπόνηση.

 

Κάτι που κάνει πιο απολαυστικά τα τρεξίματα αυτά είναι η κοινές προπονήσεις, αυτές που γίνονται με φίλους και πιο έμπειρους αθλητές, ώστε και θα περάσει πιο εύκολα η ώρα, αλλά και θα μας «τραβήξουν» λιγάκι με τον ρυθμό τους. Φυσικά όποιον προπονητικό οδηγό κι αν συμβουλευτείτε θα δείτε ότι δεν ξεκινάμε απευθείας με εξάωρες προπονήσεις, αλλά αυξάνουμε κάθε σαββατοκύριακο λιγάκι τον χρόνο ώστε να συνηθίσει και το σώμα στη χρονική αυτή διάρκεια. Κατά τη διάρκεια αυτών των προπονήσεων γίνονται συχνά συζητήσεις για τον αγώνα, για νέες ιδέες τροφοδοσίας και εξοπλισμού, αλλά και συζητήσεις που γενικώς αποφορτίζουν από την πίεση της φορτωμένης εβδομάδας που πέρασε. Κάποιοι προτιμούν τις μοναχικές προπονήσεις για να προσαρμοστούν στη μοναχικότητα που ίσως αντιμετωπίσουν για πολλές ώρες στον αγώνα τον ίδιο.

 

Υπάρχουν δύο σχολές πολύωρων τρεξιμάτων, αυτή του back to back, όπου γίνονται δύο μετρίου μεγέθους long runs το σαββατοκύριακο, ή όπου γίνεται ένα πολύ μεγάλο long run. Μπορεί να γίνει συνδυασμός και των δυο, εναλλάξ το ένα ΣΚ back to back και το επόμενο ΣΚ ένα μεγάλο long run. Αλλά αυτό θα εξαρτηθεί τόσο από την προπονητική τακτική, όσο και από τον χρόνο που έχει να διαθέσει κάποιος λαμβάνοντας υπόψη τις λοιπές υποχρεώσεις της καθημερινότητας του.

 

Όπως και να έχει, όταν ξεκινήσει το tapering για τον αγώνα, θα δείτε πως μέσα από τα πολύωρα τρεξίματα θα έχετε αποκτήσει τέτοια αντοχή στην παρατεταμένη κίνηση, που θα μπείτε με αυτοπεποίθηση στον αγώνα χωρίς να φοβάστε τον συνολικό όγκο των χιλιομέτρων της διαδρομής του!

 

Πόσο θα τρέξουμε; H πρώτη βασική ερώτηση που θα αντιμετωπίσουμε σχεδιάζοντας την προετοιμασία για τον αγώνα μας!

 

2. Πόσο θα ανέβουμε;

Η υψομετρική του αγώνα έχει μεγάλη σημασία στο στυλ των προπονήσεών μας. Είναι περισσότερο δρομικός ο αγώνας, ή έχει αρκετή υψομετρική; Στην πρώτη περίπτωση θα πρέπει στις προπονήσεις μας να δουλέψουμε αρκετά το τέμπο μας και την αντοχή σε συγκεκριμένο ρυθμό. Αν όμως ο αγώνας μας έχει συνεχώς πάνω κάτω τότε θα πρέπει σίγουρα να δουλέψουμε ανηφόρες! Ταχύτητες σε ανηφόρες μεσοβδόμαδα ίσως, αλλά και συσσώρευση υψομετρικής στα πολύωρα τρεξίματά μας. Αυτή η τακτική θα μας φέρει πιο έτοιμους όταν θα αντικρύσουμε μπροστά μας τις ανηφόρες της διαδρομής. Και εντάξει στην αρχή του αγώνα όσο είμαστε φρέσκοι ακόμα οι ανηφόρες δεν μας φαίνονται υπερβολικές. Όταν όμως έχουμε ήδη 100 χιλιόμετρα στα πόδια μας, και η παραμικρή ανηφόρα μας φαίνεται Γολγοθάς!

 

Επειδή όμως πολύ σοφά ο Νεύτωνας είπε πως « ότι ανεβαίνει, κατεβαίνει», κι εμείς ότι ανέβουμε θα το κατέβουμε. Μόνο που όσο αφορά το ορεινό τρέξιμο, δεν μας διευκρίνισε ο Νεύτωνας, ποιο είναι πιο δύσκολο… να ανέβεις, ή να κατέβεις αφού έχεις ανέβει χιλιάδες μέτρα υψομετρικής; Γι αυτό λοιπόν πρέπει να δουλέψουμε και τις κατηφόρες ώστε αφού έχουμε ανέβει να έχουμε και πόδια ικανά να μας κατεβάσουν… και να μας τρέξουν και πάλι… και να μας ξανανεβάσουν!

 

 Πόσο θα ανέβουμε; H Υψομετρική του αγώνα μας θα παίξει βασικό ρόλο στην σχεδίαση της προπόνησης!

 

3. Πού θα πατάμε;

Χρήσιμη ερώτηση. Κι αυτό γιατί διαφορετικός ο Όλυμπος και το Ζαγόρι, διαφορετική η Ροδόπη. Διαφορετικά τα πέτρινα τοπία των Καναρίων Νήσων, διαφορετικά τα μονοπάτια «λεωφόροι» των Άλπεων. Το κάθε τερέν θέλει άλλες προσαρμογές, διαφορετική προπόνηση, πατήματα και εξοπλισμό. Η διαδρομή του αγώνα θα καθορίσει και που θα γίνονται οι προπονήσεις, σε ποιο βουνό και σε ποια μονοπάτια θα περάσουμε τα επόμενα σαββατοκύριακα μέχρι τον αγώνα.

 

Μια τακτική που εφαρμόζουν η πλειοψηφία των δρομέων είναι να επιλέγουν 1-2 αγώνες «μαραθώνιας» απόστασης στα πλαίσια της προετοιμασίας τους, ώστε να έχουν και κίνητρο να πιέσουν λιγάκι τα όριά τους πέραν της προπόνησης, αλλά και να κάνουν προσομοίωση του τελικού τους στόχου. Είναι μια καλή εναλλακτική αντί για το συνηθισμένο πολύωρο long run. Συνδυάζει την εκδρομή με τη γνωριμία ενός νέου βουνού, το τεστάρισμα του αποτελέσματος των προπονήσεων, την δοκιμή του εξοπλισμού, αλλά κυρίως εντοπίζει σημεία που ίσως χρειάζεται να δουλέψουμε παραπάνω για να είμαστε πιο έτοιμοι για τον τελικό στόχο.

 

Που θα πατάμε; καθοριστικός ο παράγοντας "τερέν"!

 

Έτσι, δίνοντας βαρύτητα αυτή την περίοδο στον τρόπο και τον όγκο της προπόνησής μας, εξασφαλίζουμε και ένα μεγάλο κομμάτι της προετοιμασίας για τον αγώνα μας που είναι και ο τελικός στόχος. Με τον σωστό σχεδιασμό και την υπομονετική και επίμονη υλοποίηση της προπόνησής μας αυξάνουμε την πιθανότητα να μας βγει ο αγώνας- στόχος πιο άνετα και να γίνει η εμπειρία μας ακόμα πιο ανεπανάληπτη. Όμως, ενδέχεται να νιώσουμε και κούραση και απογοήτευση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό… να έχετε τα μάτια στραμμένα προς την εκκίνηση και να ονειρεύεστε τον τερματισμό σας… δεν υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο αλλά και πείσμα για τη συνέχεια μιας ομαλής πορείας προς αυτόν.

 

Μπορείτε να διαβάσετε το πρώτο άρθρο της σειράς εδώ.

 

Άντζυ Τερζή

Photo ©: revistagq.com, gogopixlibrary.com, sportdimontagna.com, telegraph.co.uk

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

Latest Tweets

Mairhofer, Kocar win @XTERRAplanet Short Track Czech: https://t.co/qbLzdnukWj https://t.co/HenAG87DVt
@XTERRAplanet Short Track Czech Republic on Saturday and Sunday, August 13-14 - Read more at:… https://t.co/z7TJrRIP54
The charge of the thousand in Stralivigno 2022: https://t.co/iOy4ic4czY #trailrunning #Stralivignio https://t.co/trAdgIerOY
Follow Advendure on Twitter

Post Gallery

Θρίαμβος της Κένυας στο Sierre – Zinal 2022 με νίκες του Mark Kangogo και της Esther Chesang!

Η C.A.M.P. χορηγός του Arc’teryx Alpine Academy!

Salewa Olympus Mythical Τrail, η απόλυτη περιπέτεια!

Olympus Ultra 2022: Ανακαλύπτοντας την ομορφιά της βόρειας πλευράς του Ολύμπου

Kilian Jornet και Courtney Dauwalter νικητές στο Hardrock 100 με εκπληκτικά ρεκόρ διαδρομής!

5Hours - Αγώνας αφιερωμένος στη μνήμη του Θεοφάνη- Ερμή Θεοχαρόπουλου...

BADWATER 135 - Ένας αγώνας για λίγους στη Κοιλάδα του Θανάτου, φέτος και με ελληνική συμμετοχή!

Φορητή ενέργεια από την Nitecore: Power Station NES1200 και ηλιακό πάνελ FSP100!

Μπατόν ορεινού τρεξίματος & πεζοπορίας C.A.M.P.

La Sportiva Akasha II: Το δημοφιλές μοντέλο της Ιταλικής εταιρείας επιστρέφει βελτιωμένο!

Στην εξαιρετική 15η θέση και 2ος στην κατηγορία του ο Κώστας Παραδεισόπουλος στο Marathon du Mont Blanc!

Zach Miller: Kατάθεση ψυχής, σε μια μεγάλη επιστροφή ενός κορυφαίου αθλητή!