Η δεύτερη φετινή προσπάθεια του Αμερικανού δρομέα υπεραποστάσεων και ορειβάτη Tyler Andrews να πετύχει ένα νέο FKT ρεκόρ στο Έβερεστ ήταν πετυχημένη, αφού ολοκλήρωσε την ανάβαση του από το Base Camp μέχρι την κορυφή της “Στέγης του Κόσμου” σε 9 ώρες και 55 λεπτά, χρησιμοποιώντας βοηθητικό οξυγόνο. Η προσπάθεια πραγματοποιήθηκε στις 27-28 Μαΐου 2026 και αποτελεί πλέον την ταχύτερη ανάβαση της υψηλότερης κορυφής του κόσμου με χρήση οξυγόνου. Η προηγούμενη επιτεύχθηκε το μακρινό 2003, από τον Lakpa Gelu Sherpa και ήταν 10 ώρες και 56 λεπτά. Σίγουρα εντυπωσιακή η διαφορά της μίας ώρας!

 

Και ξαφνικά, η κυβέρνηση του Νεπάλ τράβηξε μια γραμμή στο χιόνι, στα 7.000 μέτρα υψόμετρο, αφού θα είναι κριτήριο πριν δοθεί η άδεια για ανάβαση στο Έβερεστ. Αυτή είναι η πιο τρανταχτή αλλαγή σε ένα νομοσχέδιο που βρίσκεται σε επεξεργασία, αφού για πρώτη φορά οι κανονισμοί ανάβασης στο Έβερεστ περνούν σε κεντρικό – κυβερνητικό – επίπεδο και φεύγουν από την προηγούμενη μορφή οδηγιών που απλώς εξέδιδε το τμήμα τουρισμού της χώρας ή οι περιφερειακές αρχές. Το νομοσχέδιο θα μεταφερθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων μετά τις εκλογές της 5ης Μαρτίου, και μετά θα επιστρέψει στη Εθνική Συνέλευση πριν υπογραφεί από τον Πρόεδρο και ισχύσει ως νόμος του κράτους, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα εφαρμοστεί αυτή τη σεζόν.

 

Οι Garth Miller, Alastair Carns, Anthony Stazicker και Kev Godlington – ο πιλότος, οι δύο επιχειρηματίες και ο πρώην υπουργός – τα κατάφεραν. Σήμερα στις 7:15 π.μ. (ώρα Νεπάλ), πάτησαν στην κορυφή του Έβερεστ, μόλις πέντε ημέρες μετά την αναχώρησή τους από το Ηνωμένο Βασίλειο. Η ιδιαιτερότητα; Το πέτυχαν χωρίς συμβατικό εγκλιματισμό. Αντί για τις εβδομάδες προσαρμογής στο υψόμετρο, ακολούθησαν ένα ρηξικέλευθο πρωτόκολλο με υποξική προπόνηση στο σπίτι και αναπνοή αερίου Ξένον στο Νεπάλ, μια μέθοδος που έχει ήδη προκαλέσει έντονες συζητήσεις στον κόσμο της ορειβασίας, τόσο για τη νομιμότητα, όσο και για την ηθική της. Θα θυμάστε το αναλυτικό άρθρο που είχαμε δημοσιεύσει στο Advendure σχετικά με αυτό το εγχείρημα.

 

«Πελάτες μου...», φώναζε ο αξέχαστος Θανάσης Βέγγος σε μια από τις εμβληματικές ταινίες του. Το ίδιο φαίνεται να βροντοφωνάζει και ο Lukas Furtenbach, επικεφαλής της Furtenbach Adventures, ο οποίος ετοιμάζεται τον Μάιο του 2025 να οδηγήσει μια ομάδα Βρετανών – αποτελούμενη από έναν πιλότο, δύο επιχειρηματίες και έναν υπουργό – σε μια ανάβαση στο Έβερεστ που, σύμφωνα με το πλάνο, θα διαρκέσει μόλις... μία εβδομάδα! Νέοι επίδοξοι Kilian Jornet ή Ueli Steck, ή μήπως κάτι τελείως διαφορετικό που έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα της ορειβασίας;

 

Ούτε μια, ούτε δυο, ούτε τρεις …. αλλά 30 ολόκληρες φορές έχει πατήσει την κορυφή του Έβερεστ ο 54χρονος Νεπαλέζος Kami Rita Sherpa, με την πρώτη να επιτυγχάνεται το μακρινό 1994 και την τελευταία χτες Τετάρτη, 22 Μαΐου, στις 07:49 το πρωί. Η 29η επιτυχής ανάβαση του στα 8.849m της “στέγης του κόσμου” είχε μάλιστα γίνει μέσα στο μήνα, στις 12 Μαΐου.
 
Σελίδα 1 από 4